Wie de aanschaf of ontwikkeling van IT-diensten en producten overweegt, moet de blik richten op de eigen organisatie én op die van de leverancier. Het startpunt is het vaststellen van de te ondersteunen bedrijfsactiviteit. Via enkele logische vervolgstappen komen de juiste IT-oplossing en partnership – een optimale mix van contract en relatie – er vanzelf achteraan.
Succesvol technologie en data toepassen binnen organisaties vraagt om bewustzijn ten aanzien van de eigen wensen en eisen, maar ook om een brede interne dialoog tussen business en IT. Er is inzicht én consensus nodig om bewust te kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een standaardoplossing of juist maatwerk dat je van de concurrentie onderscheidt. Vijf praktische stappen helpen om dit bewuster te doen.
Vijf stappen die leiden tot de juiste governance
- Stel vast welke bedrijfsactiviteit de IT-oplossing gaat ondersteunen. Draait het om iets generieks of specifieks? Onderscheid je je op waarde of op prijs? Door dit gezamenlijk als business en IT per activiteit concreet te maken, ben je al een stuk verder.
- Ontwikkel inzicht in de mogelijke technologische ondersteuning van de bedrijfsactiviteit. Is een algemene IT-oplossing prima, is een sectorspecifieke oplossing nodig, of kun je je juist gaan onderscheiden met IT? Vervolgens zoek je daar een overeenkomstige technologie bij.
- Richt je op de dienstverlening. Hoe ziet het ideale servicemodel eruit? Welke activiteiten wil je zelf uitvoeren en welke wil je uitbesteden aan één of meerdere leveranciers. Wil je alleen softwarelicenties afnemen of juist een complete end-to-end dienstverlening? Of misschien iets ertussenin?
- Op basis van deze inzichten bekijk je wat leveranciers van IT-services te bieden hebben. Wat is hun servicepropositie voor jou als klant? Sluit deze aan bij de behoefte? Kies vervolgens voor een product (software), voor gemak (implementatie door de partner), het zelf ontwikkelen van benodigde vaardigheden (eigen regie) of exclusiviteit (hoogwaardige en klantgerichte dienstverlening).
- Ieder dienstentype heeft tenslotte een eigen, specifiek governancemodel nodig: controleren (bij de keuze voor een product), coöperatie (gemak), coördineren (vaardigheden) en collaboration (exclusiviteit). Coördinatie is bij collaboration ten dele de verantwoordelijkheid van de leverancier.
Cruciale elementen: zo vermijd je de verkeerde keuzes
Dit stappenplan omvat een aantal cruciale elementen. Allereerst het centraal stellen van de te ondersteunen activiteit, maar ook de stappen drie en vier: het bepalen van de relatie tussen het gewenste servicemodel en de daadwerkelijke beschikbaarheid ervan op de markt.
Voor sommige zaken zijn leveranciers bijvoorbeeld niet in staat om het gevraagde gemak te leveren, en zal het bedrijf zelf vaardigheden moeten ontwikkelen. Ook kennis van de strategie van de marktpartij is belangrijk: als de nadruk ligt op het leveren van standaardoplossingen, dan is dit misschien niet de optimale partner voor een IT-behoefte waarmee je je onderscheidt. Vaak spelen bij implementaties meerdere partijen een rol.
Optimaliseer bestaande IT-oplossingen
Het stappenplan kan ook helpen om bestaande IT-oplossingen en de partijen die deze leveren tegen het licht te houden. Kijk naar de huidige en gewenste governance van de IT-services. Intenties, wensen en doelstellingen kunnen immers veranderen, en daarmee ook de optimale technologische ondersteuning.
Anderson MacGyver schreef de recente whitepaper Governing Market Services, inclusief de hierboven beschreven methode. Voor CxO’s die belang hechten aan de juiste technologiekeuzes.
Benieuwd naar de volledige aanpak en voorbeelden? Download onze whitepaper Governing Market Services.

